zaterdag 22 december 2018

Kerststress? Dit jaar niet!


Zo aan het eind van het jaar heb ik de neiging om even achterom te kijken. En dit jaar eindigt toch echt wel heel anders dan vorig jaar.
De scherpe randjes zijn van mijn klachten af, de spanningen op mijn nek een stuk minder, ik slaap beter en ik kan me weer bewegen zonder al te duizelig te worden.
Het lukt me over het algemeen aardig om de balans tussen inspanning en ontspanning in evenwicht te houden en het begint een gewoonte te worden om alles op mijn dooie gemakje te doen.


Dit betekent ook dat ik (meestal) een stuk relaxter bezig ben. Dat merk ik nu vooral in de aanloop naar de kerstdagen toe. Ik sta daar echt heel anders in.
Waar ik voorheen een heel plan had van wat ik wanneer zou gaan doen, heb ik nu een globaal idee in mijn hoofd. Per dag bekijk ik wat ik doe, wat er nodig is en waar ik zin in heb.
En dan blijken die voorbereidingen ineens een manier om heerlijk creatief bezig te kunnen zijn! En dat is toch wel een interessant gegeven waar ik wat nader naar wil kijken.


Er worden in deze tijd heel wat artikelen geschreven wordt over ‘kerststress’. Als ik deze lees, lees ik daaruit vooral de enorme hoeveelheid werk die men wil verzetten. Met de nadruk op het woord willen. Want wat wil men dan veel!
Een diner op tafel zetten dat restaurantwaardig is, het huis niet alleen in kerstsfeer aangekleed, maar ook nog van onder tot boven blinkend schoon en opgeruimd. Kinderen gestreken en gepoetst en als het even kan zelf ook nog mooi opgedoft. De meeste mensen combineren dit met een baan en komen dan aardig onder tijdsdruk te staan.
Zo is het hier ook wel gegaan. Terwijl ik in de keuken aan wat hapjes stond, was ik in mijn hoofd bezig met wat er allemaal nog meer moest gebeuren. Rust? Dat kwam na de kerstdagen wel weer! Herkenbaar?


Maar waar gaat kerst uiteindelijk echt om en wat maakt dat het nu ineens zo relaxed kan gaan?
Voor een deel helpt het zeker dat wij al een aantal jaar kerst als gezin vieren, we hoeven nergens heen en er komt niemand langs. Dat doen we tegenwoordig met oud en nieuw.
Eten? Graag en veel, maar de kinderen vinden het leuk om te helpen met koken en gourmetten is favoriet, dat heeft weinig voorbereiding nodig. En het scheelt natuurlijk ook heel erg dat ik nog geen nieuwe baan heb en dus de tijd om alle klusjes over meerdere dagen te verdelen.
Zo heb ik de boodschappen in delen gedaan, ben ik een paar dagen bezig geweest met de ramen versieren en ga ik de komende dagen aan de slag met het maken van wat lekkere hapjes, elke dag een beetje.


En misschien is dat de sleutel wel, dat ik niet teveel tegelijk wil en alles in alle rust doe. Dan kan ik helemaal opgaan in wat ik aan het doen ben en daar nog van genieten ook! En terwijl ik lekker bezig ben komen er allemaal nieuwe ideeën in me op die datgene wat ik aan het maken of doen ben, nog leuker/ lekkerder/ mooier maken. Dan stroomt het, kost het weinig energie en heb ik plezier.
En tja, dan kan het ook zijn dat niet alles in huis even opgeruimd is omdat ik daar geen tijd meer voor had. Of dat lang niet alles wat ik in mijn hoofd had, is gebeurd of is gemaakt. Maar is dat erg?


Want waar kerst voor mij echt om gaat is verbondenheid, tijd door brengen met die mensen die voor mij belangrijk zijn. En alles wat ik doe heeft uiteindelijk te maken met hoe ik (en mijn gezin) dat vorm wil geven. En dan is een schoon huis ineens van ondergeschikt belang. Dàt komt dan wel weer na de kerstdagen!


Ik wens jullie allen hele fijne feestdagen en veel inspiratie en een goede gezondheid voor 2019!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Iedereen een rugzak

Enig tijd terug alweer, zat ik in een bijzonder gesprek waar het onderwerp ‘rugzakje’ ter sprake kwam. Het zette een en ander mooi in pers...