zondag 30 juni 2019

Na gedane arbeid is het goed rusten.


Er is ruim een maand voorbij sinds de officiële start van mijn praktijk. Elke week ga ik twee dagdelen het huis uit om op mijn locaties aan het werk te gaan. Dat is voornamelijk hetzelfde soort werk dat ik thuis ook al een poosje aan het doen ben; allerhande organisatorische zaken die horen bij het opstarten van een praktijk. Maar ik mag óók een groep Dance for Health draaien, al is die nog steeds heel klein. Maar goed, zoals ik in mijn vorige blog hierover al schreef, je moet ergens beginnen. En wat is het een fijne les om te geven! Elke week opnieuw valt het me weer op hoe wakker en fris ik er zelf van word.
Daarnaast heb ik vrijwel elke week wel één of twee netwerkgesprekken, zodat men weet dat ik er ben. Met name praktijkondersteuners van huisartsen en psychologen met een eigen praktijk zijn erg nieuwsgierig naar wat ik aanbied. En dan gaat de meeste interesse toch wel uit naar het aanbod voor mensen met chronische klachten. En dat had ik niet echt aan zien komen, wie weet is dat wel omdat het bij mijzelf nog zo leeft. En blijkbaar leeft het ook in de maatschappij.

Wat ik ook niet echt aan had zien komen, is dat ik mijn weekenden terug heb. Zo voelt het tenminste. Terwijl ik eerder vond dat ik wel een mooi ritme had in bezig zijn door de weeks en in het weekend, is het verschil tussen beiden nu toch groter. En dat wijt ik dan vooral aan het feit dat ik meer de deur uit ben. Heerlijk hoor, eens wat andere muren zien dan die bij mij thuis. Als ik weer terug ben, ben ik er even helemaal uit geweest en heb ik een hoop werk verzet. Waardoor ik in het weekend automatisch tijd maak voor dingen waar ik zin in heb en wat gerommel in en om het huis, al of niet met man en kinderen.

De gesprekken die ik heb met de andere medewerkers van beide gezondheidscentra zijn stiekem ook een verademing. Dat helpt me zeker uit het cirkeltje te stappen van thuis zitten en mezelf zo goed mogelijk vermaken, met toch wel een aardige focus op mijn gezondheid en welzijn.
En daardoor besef ik ook hoe klein mijn wereld is geweest. En dat dit niet alleen voor mij geldt, maar voor heel veel mensen die door een chronische ziekte en/of klacht veel thuis zitten. En wat het kan doen als je daar, op eigen tempo en voorwaarden, uit kunt en mag stappen! En dan heb ik het dus over het gevoel van eigenwaarde dat het me geeft, van compleet zijn en in harmonie met mezelf en mijn omgeving, van als professional zien en gezien mogen worden, serieus genomen worden, mijn kwaliteiten en talenten in mogen zetten en ergens een plek hebben waar ik óók iets voor anderen kunt betekenen.


Hoeveel ik dat thuis ook krijg van partner, kinderen, andere familie en vrienden, en dat mag zeker niet onderschat worden, het is toch anders in een werk gerelateerde situatie. Ook dít is van wezenlijk belang voor een (zo goed mogelijk) herstel, omdat het bijdraagt aan het herstel van mijn plaats in de wereld.

Kortom; het gevecht om te komen waar ik nu sta, is het dubbel en dwars waard geweest! En voorlopig ga ik nog even door.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Iedereen een rugzak

Enig tijd terug alweer, zat ik in een bijzonder gesprek waar het onderwerp ‘rugzakje’ ter sprake kwam. Het zette een en ander mooi in pers...