vrijdag 19 januari 2018

Eén jaar ziek en toch geen patiënt

Technisch gezien ben ik het natuurlijk wel. Hoe langer het duurt om te herstellen, hoe meer ik me dat realiseer. Het is vandaag precies een jaar geleden dat ik me ziek heb gemeld. Tijd om het concept eens nader te bekijken.

Volgens de Dikke van Dale is de betekenis van patiënt ‘een zieke die onder behandeling is’. Iemand die ziek is, is lichamelijk of geestelijk niet in orde. En als je onder behandeling bent, dan ben je onder doktershanden. Het beeld dat ik van een patiënt heb, word daar enerzijds mee bevestigd. Naar mijn idee is dat iemand die een ander nodig heeft om te herstellen. Het betekent een bepaalde mate van afhankelijkheid. Een ander moet je van jouw klachten afhelpen. Anderzijds kun je ook dit weer omdraaien. Want heel sec gezien ben ik onder doktershanden. Op dit moment is dat een fysiotherapeut. Maar zodra de revalidatie van start gaat, zal een revalidatiearts (en zijn team) dat van hem over gaan nemen.

Zo bekeken zit het verschil niet in het woord an sich, maar in hoe jij je ernaar gedraagt. Want vanaf het moment dat er vorig jaar een andere auto bij mij achterop klapte, heb ik mijn herstelproces in eigen hand genomen. Op de bank gaan zitten wachten tot een ander zegt wat ik moet doen, is nooit een optie geweest. Me afhankelijk maken is wat mij betreft zelfs uit den boze. Ik ben degene die dit mee maakt en ik ben degene die er weer uit moet zien te komen. Of beter gezegd, mijn weg hier in moet zien te vinden. Ik ben ook degene die het beste weet wat goed voor me is en op kan merken wat wel werkt en wat niet. Dat betekent echter niet dat ik het helemaal alleen moet doen. Dat is een valkuil van me, aangezien ik de neiging heb om hoge eisen aan mezelf te stellen en nogal wat vind van het feit dat ik therapeut ben en wat ik zelf zou moeten kunnen doen. In het intaketraject dat ik eerder heb doorlopen zei één van de behandelaars tegen me dat ik zou leren een therapeut voor mezelf te worden. Ik heb het vermoeden dat het er eerder op uit zal draaien dat ik leer om dit wat los te laten en meer mee te varen op de kennis en ondersteuning van anderen. Want ook een therapeut is maar een mens, heeft niet alle kennis van de wereld en hoeft het niet alleen te doen. Soms is het juist verstandig om je te laten helpen. Iemand anders mee laten kijken met jouw proces kan ook voor een therapeut heel verhelderend zijn.

Volgens Wikipedia spreekt men in de revalidatie naast patiënt ook van revalidant. Ik citeer: ‘Dit omdat revalidatie zich minder op de ziekte maar meer op de gevolgen van die ziekte richt. Met als doel de patiënt te leren er zo goed mogelijk mee om te omgaan. Hierdoor wordt er een actievere houding verwacht van de revalidant.’ Deze term past veel beter bij mij. Dat is namelijk wat ik ook al zelf deed en waar ik mee door zal gaan. Ook de komende tijd zal ik het heft in eigen handen blijven houden en tegelijkertijd datgene wat langs komt gebruiken zoals past voor mij.
Maar vanavond ga ik eerst een fles champagne open trekken. Om mezelf eraan te herinneren dat ik ‘in charge’ ben, als traktatie voor mij en mijn man omdat we het er al een jaar mee redden en vooral om er het leven mee te vieren.


Proost!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Iedereen een rugzak

Enig tijd terug alweer, zat ik in een bijzonder gesprek waar het onderwerp ‘rugzakje’ ter sprake kwam. Het zette een en ander mooi in pers...