vrijdag 30 maart 2018

Bezoek; de tegenpartij op visite


Nou ja, niet helemaal. Ze stuurden een schade expert vanuit een extern bureau met de opdracht om voor hen waar te nemen.

Van te voren maakte ik me hier behoorlijk druk over. Want in hoeverre zou het een probleem worden dat de bedrijfsarts blijft volhouden dat ik terug kan keren in mijn huidige functie en dat ik dat zelf te risicovol vind? Zouden ze überhaupt ergens een punt van maken? Ik had geen idee wat ik ervan moest verwachten en hoe het zou gaan. Om me er toch een beetje op voor te bereiden zette ik vast op papier tegen welke klachten ik aan liep, hoe het er uit zag voor het ongeluk en hoe het nu ging. Zo kon ik in ieder geval niets vergeten en was het ook een beetje uit mijn hoofd.

Mijn contactpersoon van de rechtsbijstand kwam een half uur eerder om het gesprek voor te bereiden. Ze vond dat ik vooral moest vertellen over de doelgroep waar ik mee te maken had en de toekomstplannen op werkgebied die door het ongeluk doorkruist werden.

Zo gezegd, zo gedaan. Na een introductie over hoe mooi ik woon om het ijs te breken vroeg de mevrouw van de tegenpartij hoe het was, naar mijn klachten en inderdaad ook naar mijn werk. Het maakte indruk dat ik met een doelgroep werkte waarbij je altijd alert moet zijn en waar je een hele dag verantwoordelijk voor bent. Dat ik minder opzag tegen terugkeren naar mijn oorspronkelijke functie, maar dat dit bij mijn huidige werkgever niet meer mogelijk is, was ook duidelijk.
Daarna hebben we het gehad over de trajecten die ingezet zijn en wat de tegenpartij voor mij kon betekenen. Ze was tevreden over de keuzes die ik daarin had gemaakt en vond het niet nodig dat ik op hun kosten nog een traject zou gaan volgen. Het was beter eerst af te wachten wat de al ingezette trajecten zouden gaan opleveren.

Ook informeerde ze naar de thuissituatie. Ze vond het goed van me dat ik zoveel mogelijk zelf bleef doen om in beweging en bezig te blijven, maar dat moest niet te gek worden. Ze bood dan ook aan dat ik op kosten van de tegenpartij op zoek ging naar een tijdelijke hulp in de huishouding voor drie uur per week. Dan kon ik me nog meer richten op mijn herstel en de tijd die vrij kwam gebruiken om bijvoorbeeld buiten wat rond te rommelen. Daar zei ik natuurlijk geen nee tegen!

Als laatste werden de kosten bekeken die ik tot nu toe had gemaakt. Behalve de loonderving omdat ik langer dan een jaar ziek ben, was dat niet veel. De stress over de terugloop in inkomen haalde ze snel uit de lucht door een voorschot voor een half jaar te beloven waarmee ik het gat kon dichten.
Het enige puntje was dat ze moest bekijken of mijn terugval wel een gevolg was van het ongeluk. Hier was ik een beetje verbaasd over want dat was voor mij inmiddels heel duidelijk. Gelukkig stonden er volgens mijn contactpersoon geen onverwachte zaken in alle verslagen van artsen en therapeuten en zou ik me hier niet al te veel zorgen over moeten maken.

Al met al heeft het drie uur geduurd en me aardig wat energie gekost, maar het heeft me ook zeker wat opgeleverd waardoor ik er tevreden op terug kan kijken. Het was goed om me voor te bereiden, maar ook goed om dat op een gegeven moment los te laten. 
Ze komen niet voor niets op huisbezoek. Ze willen de situatie bekijken zoals ik die ook echt is en ik hoefde me niet mooier en beter voor te doen dan ik was. Wat dat betreft heeft het vasthoudend en vooral mezelf kunnen blijven me ook dit keer weer er aardig door heen geholpen.



Note voor de vaste lezers: zoals jullie misschien gemerkt hebben schrijf ik niet meer elke week. Ik heb tijd nodig om bij te komen van de trainingen bij het behandelcentrum en voor de opdrachten vanuit het 2e spoor re-integratie. Hiervan ga ik jullie natuurlijk wel op de hoogte houden, maar dan één keer in de  twee à drie weken. Tot schrijfs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Iedereen een rugzak

Enig tijd terug alweer, zat ik in een bijzonder gesprek waar het onderwerp ‘rugzakje’ ter sprake kwam. Het zette een en ander mooi in pers...