vrijdag 2 maart 2018

Hoe je met een goede houding je spieren kan ontspannen


Vorige week schreef ik over de loopoefening die ik van de fysiotherapeut mee had gekregen tijdens de intake. De week daarna merkte ik dat deze oefening me hielp in het verder ontspannen van de grote nekspier. Door op deze manier te gaan lopen kon ik mijn schouders wat laten zakken en werd dit gebied eindelijk een beetje soepeler. Wel bleef de pijn aanhouden. Dat vroeg dus om verder onderzoek.

Ik ben al een poos bezig mijn nek en schouders in rusthouding bewust te ontspannen. Zoals ik ook altijd adviseer aan mijn eigen cliƫnten, merkte ik dat dit het beste ging als ik in bed lag. Dan lig je namelijk vaak al wat meer ontspannen. Afgelopen week merkte ik juist daar op dat ik niet alleen de grote nekspier en daarmee mijn schouders omhoog trok, maar dat ik het ook helemaal boven in de nek aanspande. Daar waar je nek overgaat in het hoofd, trok ik het naar elkaar toe waardoor er spanning op de nek bleef staan. En dat verklaarde naar mijn idee de pijn die ik nog had. Pas toen ik dat los ging laten merkte ik dat ik mijn nek weer lang kon maken en er wat rust in kwam. Ik merkte dat ook mijn houding hierdoor verbeterde.

Beetje technisch verhaal, maar voor mij was het echt een eye opener! Bij dans, en yoga overigens ook, leer je om met je kruintje naar het plafond te gaan staan en je kin iets in te trekken. Je hoofd komt zo recht op je nek te staan waardoor je wervelkolom en spieren hun meest natuurlijke stand aannemen. Dit is voor je lichaam ook de meest ontspannen houding. Als je deze houding toepast bij het zitten, staan en lopen is dat daarmee ook het minst vermoeiend en beter vol te houden.

In de week daarna nam de pijn wat af, wel bleef het gebied nog stijf aanvoelen. Geen idee of dat kwam doordat ik er zoveel aandacht op richtte of dat het was omdat de spieren deze houding zo langzamerhand ontwend zijn. Ook merkte ik dat ik sneller duizelig en wat misselijk werd. Ik heb nu nog geen idee hoe dat dan zit. Maar dat ga ik vast allemaal de komende weken ontdekken, want maandag start ik eindelijk bij het behandelcentrum!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Iedereen een rugzak

Enig tijd terug alweer, zat ik in een bijzonder gesprek waar het onderwerp ‘rugzakje’ ter sprake kwam. Het zette een en ander mooi in pers...